Verslag van deze vergadering
50 kb
Audio-opname van deze vergadering
01 Opening en vaststelling agenda
02 Verslag Algemeen Bestuur 17-10-2018
Beslispunt:
03 Mededelingen/Ingekomen stukken/Binnengekomen uitnodigingen/
Uitgegane stukken/Verslagen
04 Actualisatie van de Financiële verordening, de Controleverordening en het normenkader voor de jaarrekening 2018
Met bovenstaande punten verwerken wij de al eerder in het AB genomen
besluiten over begroten en rapporteren op programmaniveau en hoofdlijnen in de Financiële Verordening. Bovendien is het Besluit begroting en verantwoording gemeenten en provincies (BBV) gewijzigd met het doel de horizontale sturing (door het AB) te versterken, meer transparantie van het besluitvormingsproces rond begroting en verantwoording te bewerkstelligen, en een betere landelijke vergelijkbaarheid van de kosten en de daarmee gerealiseerde beleidsresultaten mogelijk te maken. De wijzigingen in het BBV, de uitbesteding van diverse taken aan Servicepunt71 en het AB-besluit een auditcommissie in te stellen, zijn aanleiding geweest om de verordeningen ex artikel 212 en 213 van de Gemeentewet, i.c. de Financiële en de Controleverordening en het normenkader, te actualiseren. Voor een deel van de voorgestelde wijzigingen geldt dat deze al eerder aan de orde zijn geweest (in het Verbeterplan jaarrekeningtraject Holland Rijnland) of
ertoe dienen de huidige werkwijze vast te stellen.
Beslispunten:
05 Kaderbrief 2020
In het kader van de Planning en Control-cyclus van samenwerkingsorgaan
Holland Rijnland treft u hierbij de Kaderbrief 2020 aan. De kaderbrief legt de uitgangspunten voor het opstellen van de begroting vast. Momenteel wordt gewerkt aan de herijking van de regionale agenda Holland Rijnland (zie concept regionale agenda bijlage 2). Deze wordt op 3 juli 2019 door het Algemeen Bestuur vastgesteld. Deze meerjarige agenda vervangt dan de huidige inhoudelijke agenda en geeft voor de periode 2019-2023 richting aan de inzet van het samenwerkingsverband Holland Rijnland, de begrotingsafspraken hierover en de verantwoording. Omdat dit proces nog in volle gang is, is deze kaderbrief noodgedwongen nog gebaseerd op de eerder vastgestelde inhoudelijke agenda en bevat de financiële kaders.
Beslispunt:
06 Actualisatie kantorenstrategie 2019-2024
Provincie Zuid-Holland heeft de regio Holland Rijnland op 7 juni 2018 gevraagd om in maart 2019 een geactualiseerde kantorenstrategie voor de periode 2019- 2024 in te dienen. De huidige kantorenstrategie is in 2016 opgesteld. Een actualisatie is nodig om in te spelen op de veranderingen in de markt. In de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland is in Artikel 5 opgenomen dat het samenwerkingsorgaan binnen het beleidsterrein Economische zaken de taak heeft: het vaststellen, periodiek actualiseren en de procesbegeleiding van een Kantorenstrategie.
Vanaf de zomer van 2018 is er zowel ambtelijk als bestuurlijk door betrokken gemeenten intensief gewerkt aan de actualisatie van de regionale kantorenstrategie. Deze strategie zal –na aanvaarding door de provincie- een looptijd hebben van vijf jaar (2019-2024). Tussentijds wordt de kantorenmarkt jaarlijks gemonitord.
Het portefeuillehouderoverleg economie heeft op 30 januari 2019 positief
geadviseerd over de voorliggende concept-actualisatie kantorenstrategie Holland Rijnland 2019-2024.
Beslispunten:
07 Brief aan provincie over opwekking duurzame energie
Met presentatie
Beslispunten:
08 Rondvraag en sluiting
Volgende vergadering van het Algemeen Bestuur:
3 juli 2018, in Alphen aan den Rijn