Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Mobiliteit

Hoe houden we Regio Holland Rijnland duurzaam bereikbaar? En hoe zorgen we voor meer verkeersveiligheid? Voor een antwoord op deze vraagstukken, stelden we samen met onze partners een langetermijnvisie op. Ook werken we aan concrete projecten en doelen voor bewoners en bedrijven.

Wat we doen

Regio Holland Rijnland is de regio die de verbinding legt tussen de Metropool Regio Amsterdam en de Metropool Regio Den Haag Rotterdam. Een diverse regio die bestaat uit de sterk verstedelijkte Leidse Regio, de Duin- en Bollenstreek als een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Nederland én het landelijke Groene Hart waar de gemeente Alphen aan den Rijn middenin ligt. Dat vraagt om een specifieke aanpak om de regio duurzaam en bereikbaar te blijven houden.

Hoe zorgen we dat onze regio over twintig jaar nog steeds bereikbaar is op een veilige en schone manier? Met dat vraagstuk houden wij ons bezig.

Hoe we dat doen

  • Door onderzoek naar de lange-termijnontwikkelingen die van invloed zijn op mobiliteitsvraagstukken. Zoals veranderde werk- en leefpatronen en de invloed op onze mobiliteitsbehoefte. De verduurzaming van verkeer en vervoer speelt daarin een rol.
  • Door de invloed van de ontwikkelingen op het gebied van wonen, economie, energie op het mobiliteitssysteem te betrekken.
  • We ontwikkelen projecten die de bereikbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren.

Waarom regionaal samenwerken?

Wie reist van a naar b, gaat regelmatig gemeente- of regiogrenzen over. Onze Regionale Strategie Mobiliteit  kijkt verder dan de gemeente- en regiogrenzen en is gericht op inwoners en bedrijven. We hebben daarvoor een strategie ontwikkeld die heeft geleid tot het definiëren van een aantal projecten binnen de Regionale Investeringsagenda. Om deze agenda van veertien projecten tot uitvoering te brengen, is slagkracht nodig in lobby, samenwerking en realisatie. Daarom praten de dertien Holland Rijnland-gemeenten met de provincie, het Rijk, belangenorganisaties, natuurorganisaties en omliggende regio’s. Samen zetten we ons in om plannen te realiseren.

Wat hebben we tot nu toe bereikt?

In de Regionale Investeringsagenda zijn zeven mobiliteitsprojecten beschreven. We werken aan de verdere uitwerking van deze projecten, waarbij we ook de ruimtelijke component betrekken en de mogelijke realisatie. Het gaat om deze projecten:

Daarnaast werken we aan een effectieve regionale aanpak van verkeersveiligheid. We zijn opdrachtgever voor tientallen projecten voor gedragsbeïnvloeding in het verkeer. Voorbeelden van deze aanpak:

  • Regio Holland Rijnland geeft opdracht voor verkeersonderwijs aan meer dan tweehonderd basisscholen. Op circa twintig middelbare scholen zet de dienst projecten op voor verkeersonderwijs.
  • Regio Holland Rijnland geeft opdracht voor rijvaardigheidsdagen voor ouderen en voor scootmobielgebruikers. Voor dezelfde doelgroepen is er het programma Doortrappen, dat de verkeersvaardigheid van senioren verbetert.
  • Vijf keer per jaar doen we mee met landelijke campagnes over verkeersveiligheid. Op 235 campagneborden langs de wegen in Holland Rijnland zijn dan posters te zien. Het gaat om bekende landelijke campagnes, zoals BOB (bewust onbeschonken bestuurder), ‘rij MONO’ en ‘De scholen zijn weer begonnen’. Hier is Regio Holland Rijnland opdrachtgever voor de buitenreclame.
  • Jaarlijks houden we in de hele regio een fietsverlichtingscampagne. Inwoners kunnen op de eerste zaterdag van november gratis hun voorlicht en achterlicht laten repareren bij fietsenmakers in de regio.
  • Van 2025-2027 loopt het Impact-programma over gedragsbeïnvloeding van jong volwassenen.

Voor de uitvoering van het Actieprogramma Verkeersveiligheid 2025-2027, ontvangt Regio Holland Rijnland van de provincie Zuid-Holland een subsidie van € 2.081.700,-.