Hollandse Plassen, topbestemming voor recreatie en toerisme
Bestuurders, ondernemers, marketeers en andere belanghebbenden; een bont gezelschap kwam dinsdag 25 april in Nieuwkoop bijeen om het nieuwe waterseizoen voor de Hollandse Plassen in te luiden. De Hollandse Plassen liggen centraal in het groene hart van de Randstad en vormen het grootste watersport- en recreatiegebied van Nederland.
Om de aantrekkingskracht van deze plassen te verstevigen voor inwoners en regionale bezoekers, is met een subsidie van de provincie Zuid-Holland een marketingplan opgesteld. Vanaf mei dit jaar start een campagne voor de Hollandse Plassen, met als focus duurzame watersport.
Het marketingplan van de Hollandse Plassen zet het waterrijke gebied op de kaart bij inwoners en regionale bezoekers. De afgelopen jaren brachten veel inwoners en regionale bezoekers hun vrije tijd voornamelijk door in Nederland, vaak in de eigen omgeving. Het benadrukte de noodzaak om de leefomgeving gezond en aantrekkelijk te houden voor inwoners, zodat zij hier kunnen bewegen, sporten en recreëren.
Een goede balans tussen inwoners, regionale bezoekers en natuur vormt daarom het uitgangspunt bij de campagne voor de Hollandse Plassen. Het kan zorgen voor spreiding van lokale en regionale bezoekers in ruimte (geografisch) maar ook in tijd (365 dagen bestemming, langer verblijf per bezoeker of meer herhalingsbezoeken). Dit betekent dat de Hollandse Plassen een jaarrond een aantrekkelijke bestemming is. Suppen in het najaar, wandelen langs de plassen in de winter, zwemmen in de zomer, zeilen in het voorjaar. Het kan allemaal op de Hollandse Plassen. Wethouder Ingwersen benadrukte hierbij het belang van goede samenwerking tussen alle partijen. Zowel de overheden als ondernemers en de marketing organisaties binnen het gebied: ‘we zetten er met elkaar de schouders onder.’
Robbert-Jan van Duijn, burgemeester van Nieuwkoop, voorzitter van het bestuurlijk platform Hollandse Plassen en dagelijks bestuurslid van Holland Rijnland, bracht een toost uit op de Hollandse Plassen. ‘We gaan bezoekers inspireren door het vertellen van verhalen. Dit gebied is er klaar voor om ontdekt te worden.’ Vervolgens overhandigde Bart Carpentier Alting, voorzitter Ondernemers Platform Hollandse Plassen, aan Robbert-Jan van Duijn een doosje ‘Vlietwater’ met onder andere vaarroutes van het gebied.
Marketingoffensief
De Hollandse Plassen omvat Braassemermeer, Kagerplassen, Nieuwkoopse Plassen, Reeuwijkse Plassen, Vinkeveense Plassen, Vlietland, Westeinderplassen en Loosdrechtse Plassen. Naast deze grote watersportgebieden is er een netwerk van waterwegen en kleinere meren die met elkaar in verbinding staan. Betrokken ondernemers en gemeenten van de Hollandse Plassen, provincie Zuid-Holland en de regionale samenwerking Holland Rijnland zetten zich in om het gebied nog beter op de kaart te zetten door zowel het fysieke netwerk te verbeteren als de bekendheid te vergroten. Het marketingoffensief zorgt ervoor dat het complete waternetwerk bekend staat als een topbestemming voor recreatie en toerisme.
Naast een belangrijke impuls voor de recreatieve sector, draagt het netwerk van de Hollandse Plassen ook bij aan een aantrekkelijk (internationaal)vestigingsklimaat voor ondernemingen. Niet alleen voor de toeristische sector, maar ook voor andere bedrijvigheid. En voor werknemers uit binnen- en buitenland is het een regio waar het goed toeven is qua wonen, werken en recreëren.