DriveXperience voor jonge automobilisten
Ze zijn jong, hebben een rijbewijs maar nog weinig rij-uren. De deelnemers van the DriveXperience van zondag 8 april konden hun rijvaardigheden en rijstijl bijspijkeren, samen met andere jongeren. De praktijk-dag was een initiatief van de gemeenten Leiderdorp, Leiden, Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten, samen met de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV) Holland Rijnland.
Het was de vijfde keer dat the DriveXperience plaatsvond. De dag werd, net als voorgaande edities, enthousiast geopend door wethouder Kees Wassenaar. Hij mocht als eerste een noodstop simuleren op een nieuwe en super gladde mobiele rem- en slipbaan. De drie nieuwe auto’s werden beschikbaar gesteld door Van Haasteren Motors uit Leiderdorp.
Het was een geslaagde dag met enthousiaste deelnemers. Bijna veertig jonge automobilisten namen deel aan het evenement. Volgens de organisatie was het goed te merken dat de jongeren vooral uit het stedelijk gebied kwamen, waar minder wordt gereden. Dat is elders in het land anders, waar in agrarische gebieden met beperkt openbaar vervoer, jongeren veel meer autorijden. Juist voor hen was het nuttig om weer eens zelfstandig te rijden.
Dat rijvaardigheid meer is dan het kunnen rijden in een auto, bleek bij enkele proeven. Het inschatten van de remweg bij een bepaalde snelheid hoort daar eveneens bij. Veel van de deelnemers waren verrast dat bij een geringe snelheidsverhoging de remweg aanzienlijk werd verlengd. Waar je bij een noodstop met 30 km per uur iemand net niet aanrijdt, is de kans dat dat wel gebeurt vele malen groter bij 50 km per uur. Dat komt niet alleen door de lange remweg, maar ook door die reactieseconde waarin je het rempedaal zoekt. Dat met de wetenschap dat een voetganger een aanrijding met 50 km per uur meestal niet overleeft, schudde de deelnemers aardig wakker.
Naast het rijden in de auto’s werd in het gemeentehuis van Leiderdorp in kleine groepjes gediscussieerd over het omgaan met je telefoon en met andere communicatie mogelijkheden in auto’s. Ook de invloed van alcohol, drugs en medicijnen in het verkeer kwam uitgebreid aan bod. Het waren soms levendige groepsdiscussies waaruit vaak vanzelf de gewenste consensus uit de groep naar voren kwam.