Wat houdt dit project in?
In Regio Holland Rijnland maken we een netwerk van doorfietsroutes. Dit zijn routes die plaatsen in de regio op een duurzame, comfortabele en veilige manier verbinden. Zo’n netwerk realiseren is een opgave die gemeentegrenzen overstijgt. Het vraagt om samenwerking en afstemming tussen gemeenten, regio en andere samenwerkende partijen. Daarom kiezen we voor een regionaal samenwerkingsverband.
Wat is het doel van dit project?
De auto is vaak niet nodig voor korte afstanden. Voor deze korte ritten naar huis, werk of school willen we dat de fiets een volwaardig alternatief wordt voor de auto. Daarvoor is een netwerk van goede en veilige fietspaden nodig waarop mensen ongehinderd kunnen doorfietsen. Met zo’n netwerk stimuleren we fietsgebruik. Dat is gezond én duurzaam.
Dit project draagt bij aan deze landelijke, provinciale of regionale doelen:
- Regionale Strategie Mobiliteit
- Nationaal Toekomstbeeld Fiets
- Fietsplan Provincie Zuid-Holland
- Regionale Energiestrategie Holland Rijnland
In welke fases is het project verdeeld en wanneer is het gereed?
De doorfietsroutes zijn onder te verdelen in de fases P1, P2 of P3. Op dit moment bestaat het netwerk uit routes in de P2- of P3-fase. In de periode van 2024 tot 2027 brengen we de vier meest kansrijke routes van de P3-fase richting P1-fase:
- Leiden-Zoeterwoude-Alphen aan den Rijn (P2- en P1-fase)
- Leiden- Leiderdorp (P2-P1-fase)
- Katwijk-Oegstgeest-Leiden (P2-fase)
- Noordwijk-Lisse-Nieuw-Vennep-Schiphol (P3-fase)
P1-fase: het projectplan is gereed voor realisatie, de kosten zijn bekend. Eigen middelen (vanuit gemeenten en regio) zijn samengebracht en de trekkers van het project zijn benoemd.
P2-fase: de route vereist verdere uitwerking om inzicht te krijgen in precieze kosten van de route, om eigen middelen samen te brengen en een coalitie te vormen voor de uitvoering van het project.
P3-fase: de route gaat vanuit de planfase naar de ontwerpfase. Er is studiegeld beschikbaar om routes verder te specificeren.
Onze samenwerkingspartners
Dankzij een regionale aanpak signaleren we kansen, brengen we middelen samen, benoemen we de governance en houden we coördinatie op de voortgang. Zo werken we stap voor stap aan het realiseren van doorfietsprojecten in het netwerk. We werken daarbij samen met deze partners:
- Provincie Zuid-Holland
- het Rijk
- Vervoerregio Amsterdam
- Metropoolregio Rotterdam-Den Haag
- Regio Midden- Holland
Wat hebben we tot nu toe bereikt?
- We werken aan de realisatie van een doorfietsroutenetwerk. Sommige onderdelen van het netwerk zitten al in de P1-fase. Voor andere delen zitten we nog in de P3- en P2 fase. Daarvoor zijn we gestart met verkennende onderzoeken.
- In de startnotitie Mobiliteitsaanpak Noordelijke Duin- en Bollenstreek & Haarlemmermeer is de positie van Holland Rijnland als regisseur van de doorfietsroutes in de Duin- en Bollenstreek vastgelegd. In dit maatregelenpakket stelt de Provincie Zuid-Holland € 10 miljoen beschikbaar voor fietsmaatregelen. Het verkennend onderzoek voor de fietsmaatregelen is gestart in juni 2025.
- Er is een intentieverklaring getekend voor de doorfietsroute Leiden – Zoeterwoude – Alphen aan den Rijn.
Wat is onze investering?
De kosten van de ontwikkeling van de vier meest kansrijke routes van de P2-fase naar de P1-fase zijn € 200.000: dat is € 50.000 per route. Deze kosten komen ten laste van de Regionale Investeringsagenda 2024-2027.
Vragen over dit project?
Heeft u een vraag over dit project? Neem contact met ons op en wij staan u graag te woord.
(071) 523 90 90