Regio stelt Investeringsagenda met veertien grote projecten vast
Het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland stemde 3 april in met de Regionale Investeringsagenda. Daarin staan veertien grote projecten die de gemeenten van Holland Rijnland samen gaan uitvoeren, zoals een raamwerk van natuur en recreatieprojecten, een energy lane voor warmte en elektriciteit, een hoogwaardige openbaarvervoercorridor en een netwerk van doorfietspaden.
Met de Regionale Investeringsagenda maakt Holland Rijnland keuzes op het gebied van woningbouw, economie, natuur, klimaat, bereikbaarheid en duurzaamheid. ‘De ambities zijn groot’, zegt Liesbeth Spies, burgemeester van Alphen aan den Rijn en Dagelijks Bestuurslid van Holland Rijnland. ‘We maken onze leefomgeving tussen nu en 2050 gereed voor de toekomst. Deze investeringsagenda gaat leiden tot projecten van tientallen of honderden miljoenen euro’s. Dit zorgt voor meer brede welvaart voor onze inwoners.’
Peter van der Velden, voorzitter van Holland Rijnland en burgemeester van Leiden, legt uit waarom de gemeenten samen de Regionale Investeringsagenda hebben vastgesteld: ‘We staan voor uiteenlopende en uitdagende opgaven. Deze opgaven overstijgen de gemeentegrenzen en zijn te groot om als gemeente alleen aan te pakken.’
Investering van € 7 miljoen
Voor de Regionale Investeringsagenda dragen de gemeenten eenmalig € 7 miljoen bij voor de periode van 2025 tot 2027. Daarvan gaat € 4 miljoen naar onderzoek om de projecten uit te werken en € 3 miljoen naar een regionaal fonds voor kleinschaliger projecten. De grote projecten in de Investeringsagenda zijn daarmee nog niet betaald: met het onderzoeksgeld jagen de gemeenten de projecten in de Regionale Investeringsagenda aan. Het is de bedoeling om extern geld te genereren bij provincie(s), Rijk en de Europese Unie.
Bedrijfsleven staat achter Investeringsagenda
Het bedrijfsleven in de regio steunt de Regionale Investeringsagenda voor Holland Rijnland en de concrete projecten daarin. Martijn van Pelt, voorzitter van VNO-NCW Rijnland: ‘Regionale samenwerking tussen gemeenten op het gebied van economie is keihard nodig. Het is positief dat ons initiatief voor de oprichting van een Regionale (Her)Ontwikkelingsmaatschappij voor Bedrijventerreinen is overgenomen. Daarnaast vinden we het van belang om de economische clusters en bedrijvigheid te versterken langs de stedelijke as van Noordwijk, via Katwijk en Leiden naar Alphen aan den Rijn. Met de opening van de RijnlandRoute is hierin een belangrijke stap gezet, maar ook het hoogwaardig openbaar vervoer langs deze as moet dringend worden versterkt wil onze regio zowel kunnen groeien als bereikbaar blijven”
Duin- en Bollenstreek wil bereikbaarheid en betere energievoorziening
Volgens Jolanda Langeveld, Dagelijks Bestuurslid van Holland Rijnland en wethouder in Lisse, omarmt de Duin- en Bollenstreek de Regionale Investeringsagenda: ‘Onze ambitie is om de sterke punten van het gebied te behouden en tegelijkertijd antwoord te bieden aan de opgaven waarvoor we staan. We versterken landschap, economie en leefbaarheid in synergie met elkaar. Het is enorm belangrijk dat onze bereikbaarheid op orde is, zowel voor bezoekers van buiten als voor onze eigen inwoners. Daarnaast willen we de nabijheid van wonen en werken bevorderen en kennisuitwisseling stimuleren. Een randvoorwaarde is een betrouwbare en duurzame energie-infrastructuur. Die is nodig om economie, leefbaarheid en duurzaamheid in samenhang te ontwikkelen.’
Groene Hart wil economisch vitaal en leefbaar blijven
Robbert-Jan van Duijn eveneens Dagelijks Bestuurslid van Holland Rijnland en Burgemeester van Nieuwkoop, legt uit waarom de Groene Hart-gemeenten in Holland Rijnland achter de Regionale Investeringsagenda staan: ‘Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Alphen aan den Rijn, Leiderdorp, Zoeterwoude en Teylingen vormen samen een aanzienlijk deel van het Groene Hart. Het gebied omvat prachtige natuur en landschappen en is volop in ontwikkeling. In het Groene Hart spelen grote opgaven rondom land- en tuinbouw, natuurontwikkeling, energie, bodemdaling en water. Dat biedt kansen voor natuur en recreatie, en daarmee voor de leefbaarheid en (brede) welvaart voor de hele Randstad.’
‘Het Groene Hart is niet alleen de ‘tuin’ van de Randstad’, zegt Van Duijn. ‘Het is vooral de leefomgeving van onze eigen inwoners. We willen het gebied voor hen economisch vitaal en leefbaar houden, met goede voorzieningen, betrouwbare energie en bereikbare dorpen. Wederkerigheid in de ontwikkeling van stad en land dus.’
Verbinden Stedelijke As voor innovatie en werkgelegenheid
Gerard Mostert, Dagelijks Bestuurslid van Holland Rijnland en wethouder in Katwijk: ‘De Stedelijke As is een aaneengesloten stedelijk gebied van Katwijk via Leiden naar Alphen aan den Rijn. Dit gebied groeit toe naar één samenhangend systeem, waarin de (circulaire) bedrijvigheid van Alphen aan den Rijn een aanvulling is op de kennisclusters rond Leiden, Katwijk en Noordwijk. Door de juiste bedrijven op de juiste plaatsen te behouden of te vestigen én de onderlinge samenwerking te bevorderen, versterken we het innovatieve karakter van de regio en de regionale werkgelegenheid. Om dat te realiseren zijn goede regionale netwerken voor energie en mobiliteit noodzakelijk.’
‘Er moet veel gebeuren langs deze Stedelijke As’, vindt Mostert: ‘We werken aan de schaalsprong van Knooppunt Leiden Centraal en zetten volop in op de energietransitie. We beschermen en versterken onze prachtige landschappen, verbinden stad met ommeland en vergroenen de stad. De keuze voor verdichting langs de Stedelijke As maakt het mogelijk om onze prachtige, veelzijdige landschappen te behouden én klaar te maken voor de toekomst.’
Kijk hier voor meer informatie over de Regionale Investeringsagenda