Wervingsdag taxi- en touringcarbranche

Foto taxitouringOnder de naam Driver of the Day, organiseerde het brancheteam Transport en Logistiek Holland Rijnland donderdag 7 maart een evenement om chauffeurs te werven voor taxi’s, touringcars en lijnbussen. In eerste instantie zou de middag plaatsvinden op het parkeerterrein aan het Valkenburgse Meer, met touringcars en taxibusjes. Maar vanwege de forse storm werd het evenement verplaatst naar het naastgelegen Smalspoormuseum.

In een decor van oude locomotieven en wagons werden bijna vijftig kandidaten, in vijf shifts, ontvangen. De potentiële chauffeurs waren vooraf geselecteerd door het UWV, DZB Leiden, Rijnvicus, het Servicepunt Werk Kust Duin- en Bollenstreek en de gemeente Voorschoten. Verspreid over verschillende tafels in de centrale hal van het museum, gingen tien verschillende werkgevers het gesprek aan met de kandidaten. Naast taxi- en touringcarbedrijven, waren er ook intermediairs aanwezig.

Hang Tran
Hang Tran

Hang Tran is consulent bij uitzendbureau HEBU Synergy. Vanuit Zoetermeer is zij samen met haar collega’s hard op zoek naar buschauffeurs voor het openbaar vervoer. ‘En dat is best een opgave’, geeft zij toe.  Voor Tran is het dan ook een logische stap om bij deze wervingsdag present te zijn. ‘We hebben een groot tekort aan geschikte kandidaten. Als we er vandaag één vinden, is onze missie al geslaagd.’

Nu dient de aanwezigheid van Tran en haar collega’s twee doelen. Enerzijds dus voor de speurtocht naar chauffeurs, anderzijds een grotere naamsbekendheid onder de aanwezige mensen. ‘Wij leiden kandidaten op tot chauffeur, waarna iemand onder contract bij ons gaat werken voor één van onze klanten, voornamelijk busbedrijven in het openbaar vervoer. Omdat de opleiding best een forse investering is, blijven opgeleide chauffeurs minimaal anderhalf jaar bij ons onder contract. Op dit moment is er veel vraag naar buschauffeurs binnen het OV. Maar juist aan de aanbodkant moeten we creatief zijn. Je moet potentiële chauffeurs motiveren en enthousiasmeren. Wat iemand geschikt maakt? Motivatie is denk ik het allerbelangrijkst. En daarnaast spelen zaken als flexibiliteit, sociale vaardigheden en verzorgdheid natuurlijk ook een rol. Een chauffeur is uiteindelijk het visitekaartje van een vervoersbedrijf.’

Aan het begin van de middag hebben Tran en haar collega’s al twee kanshebbers in het vizier. ‘We nodigen ze uit voor een intakegesprek. Verloopt dat positief, dan volgt een lange lijst met verschillende tests voordat we uiteindelijk met de opleiding tot buschauffeur gaan starten.’

Motivatie op nummer 1

Sangeeta Bahoran
Sangeeta Bahoran

Ook taxi- en touringcarbedrijf Brouwer uit Noordwijk is op zoek tijdens het Driver of the Day-evenement. HR-manager Sangeeta Bahoran noemt zich zelf één van de aanstichters van de wervingsmiddag. ‘Ik was ook aanwezig bij een eerdere brainstormsessie, waaruit Driver of the Day is voortgekomen’, legt zij uit. ‘We hebben immers met alle aanwezigen een gezamenlijk doel, namelijk goed gekwalificeerd personeel. Bij Brouwer gaat het qua werving overigens tot nog toe wel goed, maar in de toekomst kan er wel degelijk een tekort ontstaan. Dat willen we voor zijn. Ik hoop dat we deze middag goed gemotiveerde mensen kunnen vinden die we enthousiast kunnen maken om voor ons te werken.’

Bahoran heeft interessante kandidaten voorbij zien komen. ‘Maar er is nog geen match, helaas’, vervolgt zij. ‘We stellen ook wel wat eisen. Een chauffeur moet de Nederlandse taal goed beheersen, flexibel zijn, sociaal en gedreven zijn in zijn werk, representatief zijn en – niet geheel onbelangrijk – affiniteit hebben met het vak. Maar motivatie staat op nummer 1.’

Wanneer is de wervingsdag volgens Bahoran geslaagd? ‘Een concreet aantal kandidaten hebben we niet in gedachten’, antwoordt zij. ‘We maken ons zichtbaar voor werkzoekenden. En die maken die wellicht weer kenbaar in hun eigen netwerk. Kortom, zonder match vandaag is het toch een goed evenement.’

Tijdens de Driver of the Day zijn in totaal 148 gesprekken gevoerd, tussen tien werkgevers en 48 kandidaten. Hieruit kwamen 44 gevolggesprekken voort. De eerste arbeidscontracten zijn inmiddels getekend.

Back To Top
Ga naar de inhoud