skip to Main Content

Jubileumcongres ‘Terug naar de toekomst’

Woensdag 14 september 2022
15:00 – 22:30 uur incl. diner en borrel
Bonaventuracollege Burggravenlaan 2 te Leiden

Bij vragen kunt u contact opnemen met Lotte van den Elsen (06-86826590)

Inschrijving workshops

Geef hieronder je voorkeur door. Een beschrijving van de workshops vind je onderaan dit formulier.
Bij het indelen proberen we zoveel mogelijk mensen te plaatsen in de workshop van de eerste voorkeur. Je krijgt in de week van 29 augustus bericht over de workshopindeling.

 

Workshop 1. Pijnlijke contacten: een theatrale lezing waarbij u zich geen seconde verveelt!

Door: Ronald Hünneman
We hebben een redelijk beeld van de gevoelens en gedachten van onze partners, onze kinderen, familie, vrienden en collega’s. En als we iemand tegenkomen die totaal anders in het leven staat, dan lukt het ons in de meeste gevallen wel om onszelf in haar of zijn positie in te leven. Maar dit gemak is zeker niet voor iedereen weggelegd. Een onderhoudende lezing vol voorbeelden door Ronald Hünneman over het omgaan met sociaal slechtziende mensen, of dit nu gaat om leerlingen, jongeren, collega’s of familie.

Let op: deze workshop duurt 75 minuten en beslaat dus zowel ronde 1 als ronde 2



Workshop 2. Een kind is niet-schools hoogbegaafd en/of hoog-sensitief en past niet in het onderwijssysteem, wat past wel?

Door: Bart Frumau-Luckman
Hoe gaan wij om met jongeren die dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn uit het onderwijssysteem omdat ze hoogbegaafd en/of hoog sensitief c.q. anders bedraad zijn? Wij noemen dit de niet-schoolse hoogbegaafden. Hebben zij een probleem of geven zij een waardevol signaal af dat zij de behoefte hebben zich te ontwikkelen vanuit wie ze zijn en wat bij hen past? Hoe leren we deze jongeren weer te navigeren vanuit hun autonomie en talenten zonder hen ons advies op te dringen? In deze workshop neemt Bart Frumau-Luckman u mee in een andere kijk op hoogbegaafdheid.



 

Workshop 3. Help, er ligt een kind op tafel!

Door: samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs regio Leiden en Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek
Hoe ervaart een jongere een Multidisciplinair overleg (MDO)? Wat kunnen we daarvan leren? Wil je weten wat er leeft bij een jongere? Ga in deze workshop in gesprek met een jongere, stel vragen en krijg een spiegel voor gehouden! Deze workshop wordt u aangeboden door  het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs regio Leiden en Samenwerkingsverband V(S)O Duin en Bollenstreek.



Workshop 4: BinnensteBuitenTuin

Door: Huiberdine Nuijt
De BinnensteBuitenTuin biedt dagbesteding op een unieke en veelzijdige locatie met moestuin in Warmond. De doelgroep bestaat uit jongeren tussen de 12 en 18 jaar die zijn vastgelopen op school door diverse problematiek. In samenwerking met School zonder Muren (Onderdeel van de Leo Kanner onderwijsgroep) biedt de BinnensteBuitenTuin een zorg-onderwijsklas om de stap terug naar onderwijs te verkleinen en passend perspectief te zoeken. Graag vertellen we u over onze werkwijze en behaalde successen en discussiëren we over de knelpunten die we tegenkomen in het werkveld.



Workshop 5: School zonder muren

Door: Ellen van de Meeberg
De Leo Kanner Onderwijsgroep, afdeling ‘School zonder Muren’: ‘We zijn letterlijk en figuurlijk een School zonder Muren. We hebben geen schoolgebouw, we denken out of the box. Of een leerling nu thuis is, op de dagbesteding of waar dan ook, we gaan naar de leerling toe. We gaan altijd, zoomen in op het kind, blijven positief en geven niet op. Daarmee geven we het signaal af aan de leerling: ‘Jij bent belangrijk genoeg om te komen!’



Workshop 6: een eigen keuze maken: de training Forward

Door: Annemarie Struive
Altijd al willen weten hoe u jongeren in beweging krijgt om hun eigen beroepskeuze te maken? Volg de workshop Forward! In deze training/workshop leren deelnemers zichzelf én de arbeidsmarkt beter kennen, waardoor ze een goed onderbouwde beroeps- en opleidingskeuze kunnen maken. In de workshop maakt u kennis met zowel de trainingsmethode als de resultaten.



 

Workshop 7: Nieuwkomers voorbereiden op het vervolgonderwijs en de maatschappij

Door: Jordy Satijn en leerlingen van het ISK da Vinci City college
In deze workshop maakt u kennis met het ISK da Vinci City College. Jordy Satijn legt samen met leerlingen uit hoe het ISK da Vinci City College nieuwkomers opleidt tot een zo passend mogelijk diploma. Deze nieuwe aanpak zorgt voor meer kansen voor nieuwkomers. Zij worden beter voorbereid op het vervolgonderwijs.



Workshop 8: Maak kennis met de overstapcoach. Hoe verbeteren we de overstap van het V(S)O naar het MBO?

Door: Roel Hendriksen en Heleen van Dam
Veel leerlingen in een kwetsbare positie lukt het niet om zonder extra steun en begeleiding een passende mbo-opleiding te vinden of een goede start te maken in het mbo. De maatregel “Overstapcoach” uit het regionale VSV programma biedt meer kans voor jongeren uit het V(S)O om een tijdige en juiste keuze te maken voor school en opleiding. Daarnaast zorgt de maatregel voor een verminderde kans op uitval in eerste half jaar op het mbo. Wat kan er nog meer gebeuren om de overstap van het V(S)O voor leerlingen gemakkelijker te maken? Roel Hendriksen, projectleider en decaan, stelt je voor aan overstapcoach Heleen van Dam. Zij vertellen over het project.



Workshop 9: Hybride onderwijs in CIV Leven Lang Flex

Door: Arnold Blok
Hoger of lager opgeleid? Wij geloven in praktisch of theoretisch opgeleid. Wij zien dat veel jongeren in de schoolbanken vastlopen. Praktijkgericht binnen de bedrijfscontext, waar de opdrachten en werkzaamheden er echt toe doen, dat maakt het verschil. Dit noemen wij Hybride onderwijs. We vertellen u graag meer hierover in onze workshop.



Workshop 10: de IRMAmethode

Deze workshop is vol. U kunt alleen nog inschrijven om op de reservelijst te komen.

Door: Irma Heuft
In 2014 richtte Irma haar bedrijf IRMAkracht op. Zij werkt veelal in opdracht van gemeenten om knelpunten tussen onderwijs en zorg op te lossen. Daarnaast is zij werkzaam als onderwijszorgconsulent. Ouders, scholen, samenwerkingsverbanden, iedereen die vastloopt in het regelen van de juiste onderwijsplek voor een kind, kan een beroep doen op haar. Met al haar kennis en ervaring zet Irma zich, samen met haar collega’s, in om die beste onderwijsplek voor elk kind te vinden. Haar motto is dat complexe problemen bij kinderen vragen om moedige oplossingen. Oplossingen die je in de regel alleen met elkaar kunt realiseren. Het is altijd de moeite waard om voor dat ene kind het verschil te maken. Irma ontwikkelde in de afgelopen jaren haar eigen ‘IRMAmethode’. Daarin beschrijft ze hoe je in zeven logische en behapbare stappen complexe problemen rondom een kind tot een goed einde brengt. Het is haar missie om alle onderwijsprofessionals in Nederland dit 7 stappenplan te leren. In de workshop besteedt ze vooral aandacht aan de drie belangrijkste stappen van deze methode.



Back To Top