Rijksregeling klimaatadaptatie goed benut
17 november 2025
Verschillende partijen werken samen om de spoorlijn Leiden-Utrecht een upgrade te geven. Er is al veel geld bijeengebracht, maar voor het tekort op de begroting wordt nu een beroep gedaan op het Rijk. Hoe dat in elkaar steekt, en wat gemeenten, provincie en regio nog zelf moeten bijdragen, werd toegelicht tijdens een webinar voor raden en staten.
Vanuit de studio van provincie Zuid-Holland kregen deelnemers aan het webinar op 7 oktober tekst en uitleg over de plannen voor de spoorlijn tussen Leiden en Utrecht. Het is een ontwikkeling die hard nodig is. Er liggen voor de komende jaren namelijk veel woningbouwplannen in het verschiet in een brede strook rondom het spoortracé. Om die plannen te kunnen realiseren, is de bereikbaarheid, waaronder de spoorlijn, een essentiële randvoorwaarde.
Om het tracé klaar te maken voor die plannen, werken overheden, NS en ProRail al sinds 2013 samen. De eerste fase van die samenwerking bestond uit een verhoging van de frequentie van treinen op het traject naar vier keer per uur in de spits en aanpassingen bij overwegen.
De tweede fase, die in 2022 startte, heet Leiden-Utrecht Beter Bereikbaar (LUBB) en richt zich op de bouw van een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en een frequentie van vier treinen per uur de gehele dag. Voor dat laatste is de aanleg van een ongelijkvloerse kruising met de Burgemeester Smeetsweg noodzakelijk.
Om die plannen mogelijk te maken, is een budget nodig van € 208 miljoen. Maar met de totale inleg van de verschillende overheden bleef een tekort over van € 54 miljoen. Om dat gat te dichten, doen de partijen nu een beroep op de Rijkssubsidie Woningbouw op Korte Termijn, de WoKT. Dat is geen vreemde stap, want er staan op fietsafstand van het geplande station meer dan 9.000 nieuwbouwwoningen op de planning. Het station Hazerswoude-Rijndijk vormt daarmee een onmisbare schakel in de ontsluiting van deze nieuwe wijken.
Bestuurders kozen ervoor om het bedrag van € 54 miljoen voor 60 procent als bijdrage van het Rijk aan te vragen en 40 procent voor de regio. Van de partijen uit de regio neemt de provincie het leeuwendeel voor haar rekening, namelijk zo’n €13 miljoen. Regio Holland Rijnland en de gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk leveren de rest van het bedrag
De deelnemers van het webinar konden zich blijkbaar vinden in deze redenering, want er werden nauwelijks vragen gesteld.
Op 29 augustus is de WoKT aanvraag ingediend.
In het programma Leiden-Utrecht Bereikbaar werken deze partijen samen:
17 november 2025
13 november 2025
11 november 2025